Martina Sjödin

om livet och allt annat

Framtidsfunderingar

Kategori: Min Vardag

Igår skrev jag om några funderingar och tankar som dök upp i mitt huvud under en föreläsning i tisdags.
Det jag skrev om var djurparksdjur och hur man kan förbättra miljön för dem. Ofta kan det vara så att de är friska och ser jätte fina ut men att de har svårt med reproduktionen, det är ofta ett tecken på att djuret är stressat och inte egentligen mår så bra psykiskt. Då måste man fundera vad det är för faktorer som påverkar detta. Jag började genast tänka på detta eftersom jag tycker att det finns både för- och nackdelar med djurparker. Även om jag vill att djuren ska leva i det vilda så är det inte alltid möjligt med tanke på den avskyvärda tjuvjakten som pågår runt i världen. Man hägnar in djur för att bevara arterna. Men då måste man ju tänka på att försöka utforma inhägnaden till djurets naturliga miljö. Ett djur som lever i skyddade miljöer med mycket ställen att gömma sig och smälta in på blir ju väldigt stressat av att placeras i en öppen inhägnad med inte så mycket ställen att gömma sig på. Men samtidigt bor de på en djurpark där besökare alltid ser framemot att få se vissa djurarter på närmare håll. Ligger djuret och gömmer sig blir man ju oftast besviken och lite sur för att man inte fick se det. Men det behöver inte bara vara själva inhägnaden som är problemet. Det kan ju vara vart man har placerat djuret också. Är det ett rovdjur som placeras nära ett av de bytesdjur den normalt brukar jaga kan ju detta skapa stress både för rovdjuret och för bytesdjuret eftersom de känner av varandras dofter.
 
Under den här föreläsningen fick vi se olika fall av olika slag där djuret betedde sig annorlunda eller det var något som inte stämde. Vi skulle alltså lista ut vad som var fel, vad som kan ha orsakat detta och vad man kunde göra för att det skulle bli bättre. Då kom det upp ett fall på en djurpark och det var där mina tankar sattes i rullning. I framtiden vill jag att hjälpa till att förbättra livet för djuren på djurparker så att de inte ska vara stressade och gå runt i en miljö de inte är vana vid. Samtidigt vill man ju som besökare gärna se djuret så tydligt som möjligt och ta foton osv.
 
Detta är bara något jag har spånat på sedan i tisdags och de som känner mig väl vet att jag kan hålla fast vid en idé ganska länge men också att det kan gå snabbt för mig att ändra mig. Så vi får se vad som händer i framtiden. :)
 
Snart dags för gruppdiskussion.
 
Hörs
 
//Martina
 
Bild på en clownfisk från klassresan till Götebord i nian. Jag tror det är på Universeum men inte säker. :P

Kommentarer


Kommentera inlägget här: