Martina Sjödin

om livet och allt annat

Vad är en Husdjursagronom?

Kategori: Min Vardag

SLU - Sveriges Lantbruksuniversitet är platsen jag tillbringar mina dagar på. Det är praktiskt taget måndag-fredag som jag på något sätt fördriver min tid på genom föreläsningar, lektioner, projektarbete eller sitter med egna studier. Okej, det där sista kanske inte var helt sant eftersom jag håller mig hemma när vi ska jobba självständigt och det kanske inte alltid blir så mycket plugg gjort då heller. :P Är det nu jag ska säga att det i alla fall är tanken som räknas?
 
När jag säger att jag pluggar på SLU kommer första frågan, "vad är SLU?" Jo, det är (som jag nämnde längre upp), Sveriges Lantbruksuniversitet. Sen kommer andra frågan, "vad pluggar du?" Svar: Husdjursagronom.
Då brukar folk stirra oförstående på mig och ser ofta ut som ett stort frågetecken. Då kommer vi till tredje frågan: Vad är Husdjursagronom?
Det är här jag alltid blir tyst eftersom jag inte vet hur jag ska förklara vad en husdjursagronom gör utan jag drar till med det jag vet. Vi jobbar inom lantbruket.
Då brukar ofta samma kommentar komma upp: "aha, det är alltså ett finare namn för bonde." hmm.. hur ska man nu förklara detta?
 
Vi husdjursagronomer är inte bönder. Nej nej nej, vi kan arbeta med hur mycket som helst egentligen och det är därför det är så svårt att förklara vad en husdjursagronom gör. Vissa jobbar med forskning, andra åker runt till olika gårdar för rådgivning och dylikt medan andra kanske blir djurskyddsinspektörer. Vi har en sådan bred arbetsmarknad så det är svårt att säga vad en husdjursagronom gör. Det beror också på vad man är intresserad av. Är man intresserad av hästar och avel kanske man forskar eller jobbar med något inom det, eller är man som jag just nu intresserad av nötkreatur kanske man hamnar på något inom det. Det är så mycket vi kan vara men vår slutgiltiga titel när utbildningen är klar är Husdjursagronom.
 
Så om 4,5-5 år är jag färdigutbildad Husdjursagronom. :D Vi får se vart jag hamnar efter det. ;)
 
Dags för lunch!
 
Trevlig onsdag på er!
 
//Martina Sjödin, Blivande Husdjursagronom. ;)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: