Martina Sjödin

om livet och allt annat

7/12-2010

Kategori:

Hej hej.. :)
Tisdag och vi är lediga.. Sköönt.. haha..
Det var någon mässa för niorna på skolan så då var vi lediga.. :P
Idag blir det en massa plugg.. Har inte läst något till spanska provet och inte till Idrott provet heller.. Och det är en massa muskler och annat som vi ska kunna till idrotten också.. Och proven ligger på samma dag också.. -.-''
Så det kommer bli en massa plugg idag som sagt..
Hade varit skönt att bara lägga sig i sängen och dragit täcket över huvudet och sedan stängt ute allt som kan kallas skola och plugg.. haha.. :P Men, men.. det är snart jullov.. Det sista rycket och sedan kan man slappna av.. ;)

Dagens Jullåt är Tomten Kommer Snart med Jerry Wiliams.. haha.. :P

Nu ska jag ta och byta om, sedan kanske spela lite burnout innan jag pluggar.. haha.. eller så lägger jag mig och läser "Tusen Gånger Starkare"..  Läste ut engelska boken igår.. haha.. :P
Jag tror "Tusen Gånger Starkare" är en bra bok, men jag kommer säkert bli väldigt irriterad som jag kan bli ibland.. haha.. :P
"Tusen Gånger Starkare"  handlar om en tjej som heter Signe.. Hon är 15 år och går i nian.. I klassen är det då killarna som "dominerar" Dom skriker svar rakt ut och ja, är helt enkelt störiga.. (påminner lite om min gamla klassen.. haha) Men så en dag kommer Saga till klassen och hon förändrar allt kan man säga..

Det är en bok om skillnaden mellan killar och tjejer.. Ett stycke gjorde mig lite smått irriterad..
Signe går förbi en idrottsplan och ser att småbarnen som precis börjat skolan spelar brännboll med sina föräldrar och lärare..
Här kommer en liten bit från boken:

"Tjejerna var lika ivriga som killarna och såg så glada ut i ansiktet. En tjej skulle slå och då ropade en pappa från utelaget: "Flytta närmare allihop! Hon kan inte slå så långt" Hela utelaget flyttade närmare henne, så nära att de nästan stod mitt uppe i ansiktet på henne. Flickan som hade greppat slagträet med glädje, såg förvånad ut då hon hörde den där pappans ord. Hon såg besviken och skärrad ut fast hon ögonblicket dessförinnan hade haft seger i blicken. Nu blev hon osäker. Hon missade bollen två gånger. Hennes lag blev otåligt och stönade medan de där ute skrattade menande. Pappan flinade nickande, som "jag sa ju det". En vuxen jävla man! Blickar utväxlades - vilken sopa hon är! "Men slå nu då!" gnällde killarna i hennes eget lag otåligt. Hon slog iväg den sista bollen rakt i händerna på den där belåtne pappan. Hon lunkade ledsen till första pinnen - hon hade just gett bort fyra poäng till det andra laget, istället för att springa frivarv som hon förställt sig. 

Nästa som skulle slå var en kille. Han hade iver och seger i ögonen när han dansade ut för att slå iväg bollen, precis som flickan före. "Backa nu då allihop! Det här kan bli farligt!" ropade samme pappa på utelaget och blinkade menande åt killen som genast morskade upp sig lite extra. Utelaget backade och spred sig, beredda på att han skulle klämma iväg bollen långt. Han missade alla tre gångerna. Men ingen stönade. Ingen skrattade. Ingen hummade menande. Alla översåg med det. Som om det var en högst tillfällig formsvecka, otur, kanske ojämnt underlag eller något. Killen var kanske lite sur på sig själv, men han såg inte det minsta ledsen ut då han traskade iväg till första pinnen och puttade undan tjejen som stod där och väntade. Så kom en flicka i gullig klänning, flätor och söta skor. Han hade seger och iver i blicken, precis som alla de andra, till och med mera för efter så många missar visste hon att nu måste hon se till att sätta fart på sitt lag. De andra ropade uppmuntrande till henne, men så talade en farsa i hennes eget lag. Han hade ett råd att ge i denna spännande stund. Han sa: "Hörru, hoppa över det om du inte vill. Du behöver inte gumman. När jag kommer slår jag iväg oss allihop på frivarv!" 
Jag tror att det var hennes egenpappa som rådde henne att ge upp direkt. Hennes sträckta hållning sjönk ihop en aning, hon såg förlägen ut och som om hon ett ögonblick övervägde vad han sa och kom fram till att han säkert hade rätt, så istället för att skjuta iväg bollen som hon sett för sin inre syn, hafsslog hon efter bollen utan att ens försöka träffa den och så lommade hon iväg med böjd nacke."

Lite smått irriterad blir man när man läser detta.. Det är som att vi tjejer inte kan göra något och killarna kan göra allt och att dom är så mycket bättre än oss på allt som finns.. usch.. haha.. :P 
"Tusen gånger starkare" har även kommit ut som film och den skulle jag vilja se.. :P

Nej, dags att byta om och börja med lite läxor.. :D 

Hej svejs.. 

//Martina



 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: